--------------------------------------------------------------------------------
Kari på sokkel
Etter å ha lest Stig Tobiasen sitt opplysende,
men noe ensidig negative innlegg om det nye torget ble jeg sittende å
gruble litt. Hva med å komme med noen egne forslag, som kan være med
på å heve torget til et nivå som byens borgere kan være stolte av og
som selv en kunstner som Stig Tobiasen kan leve med?
Mitt forslag er enkelt, og lar seg lett
gjennomføre uten å gjøre de store inngrepene. La oss få Kari Bremnes
på sokkel på torget. Hun har gjennom hele sin fantastiske karriere
markedsført Lofoten på en forbilledlig måte. Jeg vil gå så langt å
hevde at hun er et levende ikon og ikke mindre enn et bilde på den
nordnorske folkesjelen. Noen vil vel hevde at man bør vente til folk
ligger i graven før man begynner å reise bautaer over dem, men da sier
jeg; la oss gjøre som de har gjort i Namsos. De har vist handlekraft
og endelig har de fått hele Norges, og byens store sønn Åge
Aleksandersen på plass på torget.
Hva er mer passende enn at skaperen av
Fiskerkonen, Norges beste skulptør Per Ung, får tildelt oppgaven med å
forevige Kari Bremnes? Dette vil for det første sikre kvalitet, og for
det andre skape den nødvendige forbindelse mellom gammel og ny tid.
Fra fiskerkone til den moderne kunstner kvinne.
Fra torget vil hun ha utsikt til Hurtigruten, som
hun har skildret så eventyrlig og gripende i sine tekster. Jeg håper
nå bare at noen av dere som sitter i de riktige posisjonene griper tak
i dette forslaget og fører det videre.
Pål Farstad
---------------------------------------------------------------------------------
Lofotposten 25. mars 2006
Ikke flere
hagenisser takk.
Jeg må si jeg stusset litt da jeg tilfeldig kom
over Pål Farstads innlegg ”Kari på sokkel”, hvor han foreslår å reise
en skulptur av Kari Bremnes på torget i Svolvær. Jeg ble først
sittende med et litt skjevt smil rundt munnen. Dette måtte vel være en
aprilspøk i mars måned? Men med plasseringen av den lille figuren av
Jack Berntsen nede på kaia, altfor friskt i minne er jeg redd for at
dette langt i fra er snakk om en billig spøk. Jeg ble med et fylt av
en nagende uro, mens jeg så for meg et lite hyggelig scenario. Vi må
ikke glemme at den musikalske Bremnes familien er stor, så hvorfor
ikke fylle opp hele torget med små hagenisser? Nei la oss nå gi det
nye torget i Svolvær den sjansen det fortjener. Det er vel opp til
brukerne å ta plassen i bruk, og på den måten skape en levende
møteplass for både handel og kultur. La for all del Kari & Co slippe
til på torget, men da i form av konserter og andre kulturinnslag.
Farstad ser ingen problemer knyttet til å reise
bautaer over folk som lever i beste velgående, og trekker frem Namsos
som et eksempel for Svolvær. (!)La oss nå først få erklært dette
forslaget dødt, og så få sørget for at det blir begravd under seks fot
jord. Tiden vil vise om det eventuelt er verdig et minneord.
Jon Steinar Draugsvoll
-----------------------------------------------------------------------------------
Lofotposten 30. mars
Et dødfødt
forslag?
Det er helt riktig at 1. april nærmer seg med
stormskritt Jon Steinar Draugsvoll, men mitt innlegg var på ingen måte
en spøk med datofeil. Alt jeg ville var å bidra med et positivt
innspill til beste for torget, og for byen vår. Det er helt tydelig at
Draugsvoll bærer på mye innestengt aggresjon, som han nå helt
uforståelig øser ut mot meg og mitt innlegg.At han blander skulpturen
av den folkekjære trubaduren Jack Berntsen inn i det hele, og bruker
det som et skrekk eksempel, forteller vel det meste om hvor Draugsvoll
befinner seg.
Han bruker ordet hagenisse, som tydeligvis skal
være negativt ment, men har ellers ikke noen sakelige argumenter mot
mitt forslag om å reise en skulptur av Kari Bremnes på det nye torget
i Svolvær. Jeg lurer på hva slags motiver han har for å prøve å
latteriggjøre mitt forslag. Jeg ser ikke noe galt i å bruke Namsos som
et eksempel til etterfølging, men la meg få trekke frem et annet
eksempel. I Molde har de nylig avduket en byste av byens store sønn,
vår tidligere statsminister Kjell Magne Bondevik. Verken Åge
Aleksandersen eller Kari Bremnes har vært statsministere, men har vel
på hver sin unike måte bidratt vel så mye til det norske folk?
Er Draugsvoll kanskje redd for den folkelige
kulturen? Han snakker ellers fint om at det er folket som må skape et
levende torg. Dette trenger heller ikke koste så mye, dersom kommunen
bidrar litt og næringslivet kjenner sin besøkelsestid.
Pål Farstad
---------------------------------------------------------------------
Lofotposten fredag 31.mars 2006
"Det må være lov til å stille krav også til
kirken om egen inntjening"
Fellesrådet
tilbake i tenkeboksen.
Jeg leser i Lofotposten tirsdag 28. mars at Vågan
kirkelige fellesråd har pålagt seg selv å tenke nytt i jakten på nye
inntjeningsmuligheter i en trang økonomisk situasjon. Det de har
kommet opp med er å øke sette prisen for leie av kirken drastisk opp,
slik at dagsprisen vil ligge på rundt fire tusen kroner. Ingen
blodpris for småkvalme ”light” kristne artister som skal fylle
kontoene sine når det nærmer seg jul. Men dessverre er det de
frivillige organisasjonene som skal lide igjen.
Kjære Fellesråd, er det ikke mulig å krype inn i
tenkeboksen igjen? Hva med sponsing av kirkebyggene? Hva med diskrete
reklame innslag i liturgien? Det daglige brød er i dag levert av det
lokale bakeriet. De nye kirkebenkene er betalt av Nordlandsbanken.
etc. Her er det mange muligheter. Dette er med vilje satt på spissen,
men jeg tror det går an å tenke kreativt og på den måten komme frem
til mer brukervennlige måter å skaffe penger i kassen på. Det må da
være lov å stille krav også til kirken om evne til inntjening? Hva
med å satse mer på salg av suvenirer og lignende?
Kirsti Sagstad
---------------------------------------------------------------------------------
Lofotposten onsdag 5. april 2006
"Hagenisser er for meg synonymt med
nipsfigurer man får kjøpt på de fleste av landets hagesentre"
Skit & Kanel
Jeg skjønner at Pål Farstad er litt fornærmet og
føler seg urettferdig behandlet i mitt innlegg; Ikke flere hagenisser
takk! Det er helt riktig at jeg bærer på mye innestengt aggresjon, men
det er beklagelig dersom Farstad føler at den er rettet mot han. Min
aggresjon er først og fremst rettet mot den sanseløse utplasseringen
av det jeg kalte hagenisser i mitt forrige innlegg. Hagenisser er for
meg synonymt med nipsfigurer man får kjøpt på de fleste av landets
hagesenter, og det er ikke positivt ment...
I forbindelse med jobben min reiser jeg mye rundt
i landet. Her har jeg sett mye uvettig plassering av hagenisser på
kommunale torg og andre åpne plasser. Disse hagenissene er ofte laget
av en lokal kunstner med stort behov for eksponering, og litt mindre
evne til selvinnsikt når det gjelder egne kunstneriske evner og
begrensninger. Jeg er på ingen måte i mot kunst på offentlige plasser,
men det må være lov til å skille mellom Skit & Kanel.
Per Ung, som Pål Farstad kaller landets beste
skulptør, er kanskje alle Hagenisse Makernes Gudfar. Han har gjennom
de siste 30 årene produsert en vanvittig mengde hagenisser, med
varierende kvaliteter. Hans oppdragsgivere er tydeligvis mange, og
ustoppelige i sin iver etter å fylle land og strand med hans
skulpturer. NB! Mitt innlegg var verken rettet mot Kari Bremnes eller
Jack Berntsen. Dette er personer som jeg respekterer, og til en viss
grad også setter stor pris på.
Lofotposten onsdag 19. april 2006
"Fiskerkona er virkelig et flott kunstverk,
skapt av en av våre beste kunstnere"
Nips og surmaget
kritikk
Tenkte jeg det ikke. Jon Steinar Draugsvoll liker
ikke fiskerkonen vår. Ikke bare det, han benytter også anledningen til
å fornærme Per Ung, og mange andre hardt arbeidende kunstnere både
lokalt og nasjonalt. For meg, og trolig flertallet av innbyggerne i
Svolvær er en ting soleklart; Fiskerkonen er virkelig et flott
kunstverk, skapt av en av våre beste kunstnere. Noe som vi kan være stolte over å ha midt i
innseilingen til vår by.Jeg finner det vanskelig å ta Jon Steinar
Draugsvoll på alvor, så lenge han bruker begrepet hagenisse når han
snakker om Fiskerkonen, Per Ung og skulpturen av Jack Bernstsen.
Hva er det han egentlig vil se på våre plasser og
torg? Flere kjølebokser i metall, som vi kan snuble i og brekke bein,
eller falle på sjøen av? Jeg personlig vil heller se Kari Bremnes midt
på torget vårt. Helst allerede til neste år. Hva med å lage en åpen
konkurranse blant våre egne lokale skulptører? Ingen kritikk av Per
Ung, men det finnes da mange sterke kandidater til en slik oppgave
også her nordpå.
Jeg leste her i Lofotposten for ikke så lenge
siden at en rekke personer fra kulturlivet her i Svolvær hadde vært på
en tiggertur til Oslo. De skulle skaffe penger til det kommende
kulturhuset, og visst nok også til Lofoten Kunstfestival. Hva om de
også kunne lagt inn et ord for mitt forslag? Det er tross alt snakk om
småpenger i den sammenhengen.
Pål Farstad
----------------------------------------------------------------------------------
Lofotposten onsdag 26. april 2006.
Grisevise
Fleire hundretals frigjorte svin på Bøstad.
I søla dei rullar seg rundt.
For eit illeluktande griseri,
seier naboen Norvald.
Han vil freista sende saka til
Høgste retten.
Fytti grisen, her luktar det gris både av
Tørrfisk og klede.
Kven har svin på skogen, og kven lagar
Hol i Ozonet?
Ein ting kan vi konstantere;
Mange småfis blir til slutt ein nervegass.
Norvald vil gjerne ha sladden tilbake på plass.
Kjetil Olsen
-------------------------------------------------------------
Lofotposten torsdag 27. april 2006.
"Dersom jeg har fornærmet noen "hardt arbeidende kunstnere lokalt
og nasjonalt", beklager jeg dette".
Stanken av
bedervet lever.
I fare for å etterlate en lukt som kan minne om
dumpet lever på en varm solskinnsdag, svarer jeg allikevel på
innlegget til Pål Farstad; ”Nips og surmaget kritikk”.
Jeg har sikkert fornærmet både Per Ung og alle
som elsker den banale overdimensjonerte nipsfiguren som møter oss midt
i innseilingen til Svolvær by. Per Ung har nok hørt verre ting før, og
tåler nok dette også. Dersom jeg har fornærmet noen ”hardt arbeidende
kunstnere lokalt og nasjonalt”, beklager jeg dette. Kanskje det vil
være en god ide, å ikke arbeide så hardt. Hvorfor ikke ta et sabbats
år? Eller kanskje to.
Farstad etterlyser hva jeg ønsker å se på
offentlige plasser og torg, og kommer med noen nedsettende kommentarer
til ”kjøleboksen på kaia”, som forøvrig er laget av de to meget
oppegående internasjonalt arbeidende kunstnerne Elmgren & Dragset. Ja
takk, jeg ser gjerne mer av den type kunst i vår by, og på andre
steder i Lofoten.
Problemet med personer som Pål Farstad er at vil
så mye, mener så mye, og brenner for så utrolig mange prosjekter, og
hele tiden er det sikkert i beste mening. Han ser ikke noe problem med
sitt prosjekt, det er jo tross alt bare snakk om småpenger… Penger er
det minste problemet her. Det siste Svolvær trenger nå er en skulptur
av Kari Bremnes på torget, og det er sannsynligvis det siste Kari
Bremnes trenger også…
Jon Steinar Draugsvoll
....................................................................................................................
Kulturhus og
kunsthotell
Jeg må innrømme at jeg først ble litt satt ut av
Jon Steinar Draugsvoll sitt siste innspill; Stanken av bedervet lever.
For det første begynner det å ligne på et regelrett personangrep, og
for det andre drar han inn så mange urimelige påstander og tullete
karakteristikker av min person, at jeg begynner å lure på hva slags
hensikter han egentlig har. Hva er galt med personer som ”mener for
mye, brenner for mye, og har for mange prosjekter”? Dette er da bare
personer som ønsker å bidra til å øke trivselen i byen sin? Tvert i
mot, flere burde gjøre som meg. Er man først født kreativ, så mener
jeg man er pliktig til å dele dette med så mange som mulig. Jeg mener
bestemt at livet er altfor kort til å dvele med negativitet og gretne
kritikere, så jeg gir meg ikke.
Jeg var så heldig å være til stede på folkemøtet
om det nye Kulturhuset. Først en stor takk til ordføreren og de andre
for en flott presentasjon av et lovende prosjekt. Jeg må nok likevel,
som mange andre uttrykke min uro for høyden og den dystre fasaden.
Jeg er også bekymret, med tanke på min egen
kjepphest; skulpturen av Kari Bremnes på torget. Det er viktig at den
bokstavelig talt ikke blir liggende i skyggen av en ruvende
modernistisk koloss på 10 etasjer. En annen tanke som har slått meg,
hvorfor ikke bare flytte skulpturen inn i selve kulturhuset, for
eksempel i resepsjons området? Der kunne den fortsatt ha fri utsikt
mot Hurtigruten og skape en tilknytting til Fiskerkonen av Per Ung.
Helt til slutt en annen ting; Hvorfor ikke la
lokale kunstnere få ansvaret for å dekorere/utsmykke hvert sitt rom?
På denne måten vil det ikke bare bli et kulturhus, men også et kunst
hotell. Hva passer vel bedre enn tolkninger av de dramatiske
landskapene våre på veggene til et hotell midt i Svolvær Det er jo
tross alt snakk om et kulturhus for hele Lofoten, og hva kan da passe
bedre? Jeg sender denne ideen gratis videre til ordføreren og hotell
byggerne til fri benyttelse.
Pål Farstad
-------------------------------------------------------------------------------
Lofotposten onsdag 10. mai 2006.
"Kari Bremnes ler forhåpentligvis godt av det
hele, og tar det hele med fatning."
En merkelig debatt.
Jeg har fulgt debatten mellom Pål Farstad og Jon
Steinar Draugsvoll de siste ukene. Den har til tider vært merkelig,
men til tider også hatt en viss underholdingsverdi. Hva er det med
disse selvhøytidlige herrene? En ting har slått meg, har Farstad
konfrontert Kari med forslaget sitt? Det er vel vanlig folkeskikk
først å rådføre hovedpersonen i debatten, selv om det kan virke som
hun har blitt en høyst ufrivillig figur i det hele, og selve debatten
er passe langt ute? Kari Bremnes ler forhåpentligvis godt av det hele,
og tar det hele med fatning. Vi kjenner henne alle som en særlig
sindig person med beina godt plantet på moder jord. Vi får håpe at
debatten er like underholdende for henne som denne er for oss andre.
Lykke til.
Mary C. Hermansen
-----------------------------------------------------------------------------
Lofotposten torsdag 11. mai 2006
Som en påle.
Jeg vet ikke om det er tilsiktet fra arkitektene
sin side, men for meg ble det en soleklar åpenbaring. Det er godt
mulig at våren spiller meg et puss her. Den potente tietasjeren står
som en glinsende påle, plantet midt i Svolvær, og symboliserer
optimisme og livskraft. I samme slengen skaper den en helt ny mening
til Svolvær geita vår. Kirken er på en elegant måte minimert, og det
hele er utført på en deilig subtil måte. La hotellet og kulturhuset
komme, det er vår.
Kirsti Sagstad
--------------------------------------------------------------------------------
Lofotposten fredag 12. mai 2006
"De fleste som har kjøpt seg en hotellpakke vet at prisen kan virke
forlokkende på papiret."
Ulemper med hotell
pakker.
Er vi virkelig så sugne på et kulturhus her i
byen at vi er villige til å svelge en ti etasjers kamel? Jeg skjønner
godt at meningen er å spare offentlige midler, og det gjør man ved å
satse på en hotellpakke. De fleste som har kjøpt seg en hotellpakke
vet at prisen kan virke forlokkende på papiret, men at det ofte dukker
opp ekstra utgifter og ulemper når man endelig står der med koffertene
sine klar til å flytte inn. Beliggenheten var ikke helt slik man ble
forespeilet, og heisen virker kanskje ikke. Rom service var allikevel
ikke inkludert i prisen. Kanskje vi bør besinne oss før vi
bokstavelig talt må ta i bruk baktrappen og gå alle de ti etasjene
opp, og ned?
Andreas Hjelset
----------------------------------------------------------------------------------
Lofotposten torsdag 18. mai 2006.
"Jeg tror kunstnere og personer fra kulturlivet vil stå i kø for å
besøke Svolvær og hotellet for å bidra til prosjektet."
Hår i sluken.
Jeg hadde ikke anledning til å delta på
informasjonsmøtet om det nye kulturhuset, men ut i fra det jeg kan
lese av Pål Farstad sitt siste innlegg, var det visst et nokså
vellykka PR stunt fra ordføreren og utbyggerne sin side. Jeg har ikke
gjort meg opp så mange tanker om selve bygget, men siste del av
innlegget til Farstad satte i gang en litt uventet kreativ prosess,
som jeg skal komme nærmere tilbake til.
Helt på tampen av sitt innlegg kliner Farstad til
med enda et kreativt forslag; la lokale kunstnere utsmykke hvert sitt
rom på hotellet. For en gang skyld skal jeg ikke bare være surmaget og
negativ. Forslaget til Farstad er faktisk ikke så ille, men i stedet
for enda flere Harr lignende akvareller av nordlandsnatur bør vi
benytte anledningen til å tenke nytt. Vi har da nok gallerier som
rendyrker natursvermeri fra Lofoten allerede. Farstad har flere ganger
etterlyst egne forslag fra undertegnende, og nå kommer det jaggu
endelig et.La oss sende oppgaven over til folkene i Liaf. De kan
invitere hit store internasjonale og nasjonale navn og stjerner, for
eksempel innen samtidskunsten. La disse bo gratis på hotellet en uke.
Gi de alle rettigheter, fri bar og 24 timers rom servise. La de sette
sitt eget preg på rommene. Deretter kan en fotograf dokumentere alle
fysiske spor etter deres aktivitet, selvsagt før rengjøringspersonalet
slipper til. Hvert minste lille kroppshår i dusjen, alle små dna-spor
på lakenet, hver tom flaske fra mini baren osv. Hvorfor ikke anvende
et team fra kriminal teknisk til denne jobben? Deretter kan disse
fotografiene henge som bevis på at den aktuelle personen har vært
gjest på akkurat dette rommet. Jeg ser ingen grunn til å være ydmyk
her, dette smaker allerede av et stort banebrytende samtidskunst
prosjekt, og mine tanker går til et annet sentralt prosjekt, nemlig
Skulptur Landskap Nordland.
Jeg tror kunstnere og personer fra kulturlivet
vil stå i kø for å besøke Hotellet for å bidra til prosjektet. For å
glede Pål Farstad kunne Kari Bremnes også bli invitert med på
prosjektet, og da bidra med et mer samtidig uttrykk, enn en
gammelmodig bronse figur i lobbyen.
Jeg sier det med Farstad sine egne ord; denne
ideen sender jeg gratis videre til ordføreren, hotellbyggerne og
Lofoten Internasjonale Art Festival til fri benyttelse.
Jon Steinar Draugsvoll
--------------------------------------------------------------
Lofotposten tirsdag 30. mai 2006.