Kunst fra sør til nord

Kunst-Norge tar ikke sommerferie. Vi har tatt en kikk på noen av utstillingene det kan være verd å få med seg.

 

 
HENIE ONSTAD KUNSTSENTER

Foto: HENIE ONSTAD KUNSTSENTER
 
NORDNORSK KUNSTSENTER

Foto: NORDNORSK KUNSTSENTER

 



 

Publisert: 23. jun. 2006, 06:00
Oppdatert: 23. jun. 2006, 07:00


 

Kunstneren Hans-Ove Granath har holdt seg mest i bakgrunnen, men i sommer retter Henie Onstad Kunstsenter søkelyset mot den tidligere kunstprofessoren i Bergen.

- Granath har aldri søkt rampelyset. Han har valgt å arbeide som professor og med utsmykkingsprosjekter. Vi mener han er et viktig moment i norsk kunsthistorie. Derfor velger vi å trekke frem over 30 års kunstnerskap, sier kurator Benedicte Sunde ved HOK til Bergens Tidende.

Hans-Ove Granath var ansatt ved det som den gang het Vestlandets Kunstakademi i ti år. De siste årene som professor i tredimensjonal billedkunst og prorektor, men han gikk i protest da akademiet ble slått sammen med Statens høgskole for kunsthåndverk og design i 1996. Men svensken rakk å sette spor i Bergen. Han var blant annet konsulent for utsmykningen av Høyteknologisenteret.

Hverdagslige objekter
Granath tilhører den gruppen kunstnere som arbeider på tvers av sjangrer og kategorier. Selv kaller han seg skulptør og tegner. Han er opptatt av de hverdagslige objektene - tingene vi omgir oss med, som får ny verdi fordi han som kunstner interesserer seg for dem og gir dem nytt innhold. Såpestykker og A4-ark er eksempler på slike objekter. De to siste årene har han arbeidet mest med lakkarbeider, der han har studert estetikken vi finner i overgangen mellom de ulike karosseridelene på en bil. Igjen er det hverdagsobjektene som løftes inn i kunstens verden.

Granaths verk har selvbiografiske trekk, uten å være personlig utleverende, påpeker Benedicte Sunde i katalogen til den retrospektive utstillingen «Sammensatt - Assemblage» som åpnet på Henie Onstad Kunstsenter i går. Utstillingen varer til 27. august. De som legger turen innom kunstsenteret kan også få med seg Gunnar S. Gundersen-utstillingen «Bevegelse i rom».

Sørlandskunst
Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand satser på egne krefter denne sommeren. Som så mange andre har museet nymontert samlingen og fått plass til mange verk som tidligere ikke har vært vist.

- Vi vil sette søkelyset på det vi kan gjøre, som ingen andre har, forteller direktør Erlend G. Høyersten. Derfor presenterer han også museets arbeider av ni sentrale kunstnere fra de to Agder-fylkene. Kjell Nupen og Leonard Rickhard er blant disse.

- Det er nesten blitt ni små retrospektive utstillinger. Ikke nødvendigvis de beste arbeidene, men med fokus på det museet har skaffet seg opp gjennom årene.

Han er mest stolt av å ha fått ryddet plass til Børre Sæthres installasjon «Masturbating with the Gods» fra 1998. Arbeidet vakte oppsikt da det ble vist i Oslo første gangen og det satte Sæthre på det internasjonale kunstkartet.

Museumsdirektøren fornekter heller ikke sine bergenske aner og har mange bergenskunstnere å by på. Han har blant annet kjøpt arbeider av Bjørn Frode Larsson, som døde i fjor.

Knutepunkt Berlin
I Christiansand Kunstforening er Berlin fellesnevneren. Åtte unge kunstnere som alle har tilknytning til den europeiske kunstmetropolen har gått sammen om utstillingen «Friksjonsfritt». Bergen er en annen fellesnevner, i alle fall for seks av dem - de er alle utdannet ved Kunsthøgskolen her i byen.

Kunstinteresserte som beveger seg lenger øst, kan besøke Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal. Denne helgen avsluttes Sørlandsutstillingen 2006. Den fraktes videre til Skien. Det er også siste sjanse til å se bergenskunstnerens Arne Revheims arbeider, som har beslaglagt hele 2. etasje i Bomuldsfabriken. Neste utstilling i Kunsthallen i Arendal åpner 8. juli, også da står en bergenskunstner sentralt, Tegneren Lars Staffan Evjen fyller hele første etasje. Vanessa Baird, Maureen Baird og Mette Hellenes vises i 2. etasje.

Internasjonalt i Lofoten
Liaf - Lofoten International Art Festival, samler en rekke internasjonale kunstnere i Svolvær i hele sommer. Men det er på sideprogrammet de bergenske kunstnerne er representert.

Nordnorsk Kunstnersenter inviterte Øyvind Pål Farstad og Maria Udd til å lage spesielle arbeider til utstillingen. Farstads prosjekt «Debatten fortsetter» der han i fiktive leserbrev i Lofotposten tar til orde for en statue av Kari Bremnes i Svolvær, er presentert i Bergens Tidende tidligere.

- Prosjektet har vakt oppsikt i Lofoten, folk har trukket på smilebåndet og lurt litt på om de kan stole på leserbrevene heretter, forteller leder for Nordnorsk Kunstnersenter Svein Pedersen. Lofotposten, som ufrivillig ble arena for kunstprosjektet, har også tatt det hele med stor ro og presenterte Farstad på førstesiden da utstillingen åpnet.

Det blir ingen statue av artisten Bremnes med det første, men den andre bergenskunstneren har i stedet satt sitt bumerke på Svolvær. Maria Udd har frisket opp biblioteket i Vågan kommune, pusset opp og skiltet om. En 60 kvm stor yttervegg er nymalt og dekorert. Slik har kommunen fått gratis oppussing av et offentlig bygg og befolkningen et nytt kunstverk.