Øyvind Pål Farstad
Debatten fortsetter…
Lofotposten mars–juni 2006
Etterlysninger om mer debatt hører
vi stadig. Øyvind Farstad har gjort noe med det. I en serie leserbrev i
Lofotposten fra mars til juni 2006 har han tatt opp aktuelle saker i
Svolvær. Under eget navn og en rekke dekknavn har han angrepet
problemstillingene fra ulike vinkler og latt argumentene utvikle seg
(eller ikke utvikle seg) gjennom innlegg og motinnlegg. Temaene har
variert, men kultur i høye og lave former har gått igjen: Bør det reises
en skulptur av Kari Bremnes på torget? Hører Elmgren og Dragsets
kjølebag hjemme på havsens bunn? Er årets Melodi Grand Prix-vinnerne
satanister? Dette er bare noen få av spørsmålene som har vært satt under
debatt.
Også i sine tidligere arbeider har
Farstad unngått å signalisere at det vi som tilskuere står overfor er et
kunstverk: en plastpose fra helsevesenet med klær på Høstutstillingen,
en rotete barnevogn med antydninger om omsorgssvikt utenfor
Stenersenmuseet. Farstads kunstneriske praksis befinner seg altså ofte
på kanten – gjerne med et perspektiv nedenfra – noe som gjør arbeidene
direkte. Det er gjenstander, handlinger og meninger som vi – i alle fall
i første omgang – forholder oss til uten å filtrere dem gjennom
kategorien kunst.
Slik sett er det karakteristisk for
Farstad at han valgte leserbrevet som form når han skulle gjøre et
offentlig verk i Svolvær. På ett vis fører han avantgardeideer om
opphevelsen av skillet mellom verk og betrakter og kunstens sømløse
integrasjon med samfunnet videre. Men samtidig foregår dette i en svært
upretensiøs form, som også gjerne tematiserer kunstens rolle i
samfunnet.
Gjennom å bruke media som sitt
medium vandrer Farstad rett inn i Svolværs offentlige rom. Lokalavisen
er et viktig sosialt fellesrom, og samtidig åsted for offentlig samtale
og debatt. Mange vil kanskje mene at dette blir tøys og tull, med noe
som allerede for en stor del er tull og tøys. Og her ligger også en del
av risikoen kunstneren utsetter seg for i prosjektet: i
leserbrevspaltene, kanskje mer enn noe annet sted, vil virkeligheten
ofte overgå kunsten. Men kanskje er leserbrevspaltene undervurdert som
åsted for ideologidannelse? Og kanskje er det sådd ideer som skal bli
realisert i Vågan kommune en gang i fremtiden? Vi kan frykte og håpe.
Øyvind Pål Farstad er utdannet
ved Kunstakademiene i Oslo og Bergen. Han har en mangfoldig kunstnerisk
praksis bak seg, der humor, i en særegen form, er gjennomgående et
gjennomgående trekk. Denne humoren belyser ofte et sosialt eller
politisk tema. Blant hans seneste prosjekter er en serie ”trusselbrev”
til Høstutstillingens jury, separatutstilling i Arendal kunstforening og
Farstad Rom 604 på
Hotell Neptun under B-Open i Bergen. www.ofarstad.anart.no
Debatten fortsetter… inngår i Nordnorsk kunstnersenters
sideprogram til Lofoten internasjonale kunstfestival 2006.
www.liaf.no ( Lofoten internasjonale
kunstfestival )
www.nnks.no ( nordnorsk kunstsenter )
|