Øyvind Pål Farstad

 

Debatten fortsetter…

Lofotposten mars–juni 2006

 

Etterlysninger om mer debatt hører vi stadig. Øyvind Farstad har gjort noe med det. I en serie leserbrev i Lofotposten fra mars til juni 2006 har han tatt opp aktuelle saker i Svolvær. Under eget navn og en rekke dekknavn har han angrepet problemstillingene fra ulike vinkler og latt argumentene utvikle seg (eller ikke utvikle seg) gjennom innlegg og motinnlegg. Temaene har variert, men kultur i høye og lave former har gått igjen: Bør det reises en skulptur av Kari Bremnes på torget? Hører Elmgren og Dragsets kjølebag hjemme på havsens bunn? Er årets Melodi Grand Prix-vinnerne satanister? Dette er bare noen få av spørsmålene som har vært satt under debatt.

 

Også i sine tidligere arbeider har Farstad unngått å signalisere at det vi som tilskuere står overfor er et kunstverk: en plastpose fra helsevesenet med klær på Høstutstillingen, en rotete barnevogn med antydninger om omsorgssvikt utenfor Stenersenmuseet. Farstads kunstneriske praksis befinner seg altså ofte på kanten – gjerne med et perspektiv nedenfra – noe som gjør arbeidene direkte. Det er gjenstander, handlinger og meninger som vi – i alle fall i første omgang – forholder oss til uten å filtrere dem gjennom kategorien kunst.

 

Slik sett er det karakteristisk for Farstad at han valgte leserbrevet som form når han skulle gjøre et offentlig verk i Svolvær. På ett vis fører han avantgardeideer om opphevelsen av skillet mellom verk og betrakter og kunstens sømløse integrasjon med samfunnet videre. Men samtidig foregår dette i en svært upretensiøs form, som også gjerne tematiserer kunstens rolle i samfunnet.

 

Gjennom å bruke media som sitt medium vandrer Farstad rett inn i Svolværs offentlige rom. Lokalavisen er et viktig sosialt fellesrom, og samtidig åsted for offentlig samtale og debatt. Mange vil kanskje mene at dette blir tøys og tull, med noe som allerede for en stor del er tull og tøys. Og her ligger også en del av risikoen kunstneren utsetter seg for i prosjektet: i leserbrevspaltene, kanskje mer enn noe annet sted, vil virkeligheten ofte overgå kunsten. Men kanskje er leserbrevspaltene undervurdert som åsted for ideologidannelse? Og kanskje er det sådd ideer som skal bli realisert i Vågan kommune en gang i fremtiden? Vi kan frykte og håpe.

 

Øyvind Pål Farstad er utdannet ved Kunstakademiene i Oslo og Bergen. Han har en mangfoldig kunstnerisk praksis bak seg, der humor, i en særegen form, er gjennomgående et gjennomgående trekk. Denne humoren belyser ofte et sosialt eller politisk tema. Blant hans seneste prosjekter er en serie ”trusselbrev” til Høstutstillingens jury, separatutstilling i Arendal kunstforening og Farstad Rom 604 på Hotell Neptun under B-Open i Bergen. www.ofarstad.anart.no

 

Debatten fortsetter… inngår i Nordnorsk kunstnersenters sideprogram til Lofoten internasjonale kunstfestival 2006.

 

 

www.liaf.no ( Lofoten internasjonale kunstfestival )

 

www.nnks.no ( nordnorsk kunstsenter )