Juksebrev skaper

 

kunstdebatt

Skal det reises en statue av Kari Bremnes på kaien i Svolvær? I hele vår har debatten gått i spaltene i Lofotposten.


DEN ULTIMATE utgang på prosjektet ville vært at statuen av Kari Bremnes virkelig ble realisert, sier Øyvind Pål Farstad. FAKSIMILE: LOFOTPOSTEN
DEN ULTIMATE utgang på prosjektet ville vært at statuen av Kari Bremnes virkelig ble realisert, sier Øyvind Pål Farstad. FAKSIMILE: LOFOTPOSTEN

 


 

Publisert: 16. jun. 2006, 06:00
Oppdatert: 16. jun. 2006, 09:40


 

Det hele er bare et stunt og en del av Nordnorsk Kunstsenters sommerutstilling som åpner i Svolvær i morgen. Øyvind Pål Farstad står bak leserbrevene. Kunstneren er invitert til Lofoten Internasjonale Kunstfestival 2006 sammen med en annen bergenskunstner, Maria Udd.

17. mars sto det første innlegget på trykk i Lofotposten. «La oss få Kari Bremnes på sokkel på torget, hun har gjennom hele sin fantastiske karriere markedsført Lofoten på en forbilledlig måte», sto det å lese. Innlegget var signert Pål Farstad. Utover våren har flere synsere meldt seg inn i debatten - for og imot statue av Kari Bremnes, men det er Farstad som har stått bak det meste.

Finne en plass
Øyvind Pål Farstad er ikke billedhoggeren som gjerne vil ha et oppdrag i Lofoten. Kunstneren, som bor i Bergen men har røtter på Sunnmøre, har en annen agenda. Han ville finne ut hvordan han som utenforstående kunne gå inn i det offentlige rom og finne seg en plass, nærmest ta seg til rette og prøve å få i gang noe i et lokalsamfunn.

- Den ultimate utgang på prosjektet ville vært at statuen av Kari Bremnes virkelig ble realisert, sier han.

Kunstneren har lagt vekt på å følge vanlige prosedyrer i sine leserbrev. De er forfattet etter hvert, og avisen var ikke informert om de fiktive leserbrevene. Dermed ble det hele mer autentisk, og han måtte legge bånd på seg og opptre som en ansvarlig samfunnsborger for ikke å bli avslørt. Det ligger også en god porsjon humor bak.

Kunst på arbeidsplassen
De siste årene har Øyvind Pål Farstad arbeidet med det som kalles stedsrelaterte installasjoner. Han prøver å legge seg så tett opp til virkeligheten som mulig, uten å signalisere for publikum at det er et kunstverk de står overfor. Han har for eksempel plassert en barnevogn med antydninger om omsorgssvikt utenfor Stenersenmuseet. Under kunstnermønstringen «B-open» i Bergen for to år siden flyttet han inn på hotell og presenterte seg under tittelen «Farstad rom 604».

Prosjektet «Debatten fortsetter» har utviklet seg på to arenaer. I det offentlige rom i avisspaltene i Lofotposten og, som et sideprosjekt på pauserommet i Myrholtet barnehage i Fyllingsdalen. Der tjener Farstad til sitt daglige brød. Mange av de ansatte har lånt navn til debattantene i Lofotposten, og leserinnleggene er stiftet opp og diskutert livlig i lunsjpausen. Slik er «Debatten fortsetter» blitt et moderne «Kunst på arbeidsplassen»-prosjekt.

Lørdag presenterer Øyvind Pål Farstad kunstprosjektet i Lofoten. Han er spent på reaksjonene. Heretter vil forslaget om å reise en statue av Kari Bremnes leve sitt eget liv. Alt sammen er dokumentert og ligger på internett.

Du finner det på http://www.ofarstad.anart.no/debattenfortsetter.htm