VESTLANDSUTSTILLINGEN
30.4-14.5.2000
Det lukter gammelt meieri- som om noe har
gått surt, som om noe har vært innestengt
altfor lenge. Men denne lukten er paradoksalyt
nok resultatet av en skikkelig utlufting av
Vestlandsutstillingen: Den skulle ikke lenger
lages som et sop-ihop av likt og ulikt av en
kunstnerjury som ofte trakk i flere retninger,
men av en enkelt kurator. M.a.o. en skikkelig
oppgradering av det profesjonelle nivået-
forutsatt at man klarte å engasjere en dyktig
nok kurator. Denne treårige prøveordningen
startet i fjor, men med en kurator
som ikke gjorde nok for å endre utstillingens
profil. I år derimot, swinger det på
Vestlandet: Vestlandsutstillingens kurator Gavin
Jantjes, kunstnerisk leder på Høvikodden,
representerer ikke bare et friskt blikk utenfra (
i dobbel forstand, med sin bakgrunn fra
Sør-Afrika og London og Osloregionen); har han
også valgt utstillere ut fra et hehetelig
konsept( med de begrensninger det gitte
materialet har satt). Den halvsure meierilukten
kommer fra kjellersalen. Her har Laila Kongevoll
skapt en installasjon av tørrmelkpulver som
dekker hele gulvet, med tittelen "Johannes
3:13-17 ("Johannesdåpen", og med
blindeskrift som et underlig, sensuelt mønster.
Stillheten-og anstrøket av det absurde-gjør
dette prosjektet til et av de sterkeste
innslagene på utstillingen. Med en tradisjonell
Vestlandsutstilling hadde blitt snytt for
muligheten til å oppleve dette-snuoperrasjonen
har åpnet for nye og annerledes
utstillingsopplevelser, gjennom romsligere
monteringsvilkår; og enkeltkunstverk og
enkeltkunstner får anledningtil å tre fram på
en mye sterkere og klarere måte.
Jantjes har begrenset utvalget til 15
kunstnere (om vi regner Gruppe M.I.M som et
kunstnerskap). Det gir muligheten tilpresentere
hver av dem i større bredde, og det er også noe
utstillingen tjener på . En av de stemmene som
taler klarest er Caroline Kierulf, som kombinerer
reklamens bilder og tekst med et naivistisk
billeduttrykk i sine underfundige og humoristiske
tresnitt, med skarpe kommentarer til vårt
velferdsamfunn. Brite Hindal gå r motsatt vei
med sin installasjon "I sitt bilde",
hvor vi ser en avskåret blomst som står i vann
og en videoprojeksjon av en tilsvarende blomst,
ordnet i det mørke rommet som en slags
dobbelteksponering. Her er flere lag m ed
kunsttighet/virkelighet som skaper usikkerhet, og
dessuten et intressant meta-aspekt, idet
installasjonen drøfter kunstens egne virkemidler
og lar drøftingen bli en del av kunstverket
selv.
|
Nå vises ikke Vestlandsutstillingen
i sin helhet her i Stavanger- jeg skulle f.eks.
svært gjerne ha sett Hindals installasjon med
roser og salt; likeledes Anita H. Hansens
fotomontasje, som i sitt fravær gjør at denne
kunstneren ikke er representert i det hele tatt
her. En henvendelse til kunstforeningens
personale for å få en forklaring på hvorfor en
rekke kunstverk ikke er med her, gir ingen svar.
Det må være den lokale utstillingsarrangørens
ansvar å informere publikum tilstrekkelig.
Jantjes helhetsgrep er på konsentrere seg om
yngre kunstnere hvis "fragmentariske
opplevelse av verden får det speilbildet de
holder opp til å se ut som det er krakelert og
fullt av huller", som han sier det i
katalogen. Dermed gir årets utstilling et nokså
snevert blikk på vestlandskunsten; men det er
nettopp det som er dens styrke: Konsentrasjon og
fordypning. F.eks. er det interessant å kunne se
hele sju malerier av Harald Tørresesen, som gir
oss et fullstendig fragmentert verdensbilde, hvor
bl.a. enkeltbilder fra begivenheter filtrert
gjennom massemedier som TV og film settes opp mot
tapetmønstre og bilder fra familiealbumet. Og
hos Gunn Tjensvold gir fragmenter ingen seg
utslag i en resirkulering av visse av
popkunstnens lekende
"instruksjonsplansjer". Men denne
fragmenteringen går mye lenger; den bryter også
ut av galleriets hvite kube: Kongvoll har f.eks.
en installasjon i Bergen Naturhistoriske Museum,
som en del av Vestlandsutstillingen; og mens
utstillingen ble vist i Bergen plasserte hun
også ut en serie manipulerte søngagsskolebilder
i møbelforetningere. Og Øyvind Pål
Farstad opererer på Internett med en versjon av
Fadervaar som pulserer i et makelig lesetempo som
understreker en motstandsløs og underholdende
gjentakelse av et formular. Som om det skulle
være karaoke.
Vestlandsutstillingen- som var i ferd med å
gå rett vest-framtrer altså i en ny form-og i
nye former. Det virker skjerpende på alle
sanser. Og utenfor kunstforeningen står Gruppe
M.I.M.s vindskeive stiger. Ikke bare en eller to,
men mange nok til at de nærmest blir en liten
skog. Ikke fører de oss noe sted, ikke kan de
klatres i. Men de gir oss fragmenter av naturen,
forsiktig formet til kultur; og de gir fantasien
et løft og bidrar til å bekrefte at
Vestlandsutstillingens prøveordning er rett
måte å satse på.
Trond Borgen, Stavanger Aftenblad
13.5.2000
|