Se - og bli selv overvåket

Det pirrer nysgjerrigheten og trangen til å opptre som kikker - og det skremmer, med påminnelsen om at du selv kan bli sett og overvåket når du minst aner det.

Sissel Hamre Dagsland:

Vibeke Jensen gir en smak av overvåkingsteknologi og overvåkingstankegang med sin utstilling MirrorScope i Hordaland Kunstsenter. Den norske kunstneren har bodd i New York i ti år, i et temmelig belastet strøk av verdensbyen.

Borgermesterens «crimelights» skulle opplyse strøket, gjøre det mer oversiktlig for overvåking og kontroll. Det ga fotografen godt fotolys, og med eget kamera «overvåket» hun de nattlige aktivitetene i strøket og gjorde sine videoopptak av prostituerte, narkomane og andre rusete personer, gateslagsmål. Prosjektet Control Console viser hun nå på firedelt videoskjerm i sin installasjon i Hordaland Kunstsenter.

Men pass deg - i det lille avlukket blir du også selv overvåket. Du blir lokket til å studere og eventuelt beundre deg selv i det store speilet idet du nærmer deg avlukket - såpass selvopptatte er alle. Men det er et enveisspeil, gjennomsiktig fra innsiden, og ikke vet du hvem som sitter der og betrakter deg. Og så, mens du selv er inne og studerer nattevandrerne i 38. gate, fanges du inn av et kamera og projiseres på innsiden av speilveggen. Et lite sjokk: hvor og hvor ofte skjer dette i dine daglige vandringer?

På veggene i utstillingssalen viser Vibeke Jensen GUNshots, en serie lett abstraherte, forseggjorte fotografier av skytevåpen. Hun vil vise tvetydigheten og dobbeltheten: mens man tenker vold, voldsfilm og diskusjon om våpenpolitikk er det umulig ikke å konstatere det lekre og tiltalende ved skytevåpnene.

KUNSTNER OG GATELIV: Vibeke Jensen har plassert seg der publikum vil se seg selv projisert mens de studerer hennes videoopptak av nattlig gateliv i New York i Hordaland Kunstsenter.
«Morsdag. Farsdag»
I Krypten viser Øyvind Pål Farstad en annen installasjon med mulig voldelig tilsnitt. «Morsdag. Farsdag» kaller han utstillingen med to signalrøde boksesekker i visuelt tiltalende relieff mot Kryptens hvite vegger. I bakgrunnen en skinnende pokal med inskripsjonen «Kretsmester» på et lite bord, og stoler med håndklær til å tørke boksernes svette.

- Bakgrunnen er tanker om barndom og oppvekst, foreldreforhold med noe opprør i seg. Lett å lure på om du vil gjenta feil mor og far har gjort når du selv har unger å oppdra. Dette har jeg prøvd å forenkle og gjøre allment, sier Farstad.

OPPRØR MOT PAPPA? Det kan bli skyggeboksing mot sekken PAPPA, eller for den delen sekken MAMMA, som Øyvind Pål Farstad har hengt opp i Krypten.