Se - og bli selv overvåket
Det pirrer
nysgjerrigheten og trangen til å opptre som
kikker - og det skremmer, med påminnelsen om at
du selv kan bli sett og overvåket når du minst
aner det.
Sissel Hamre
Dagsland:
Vibeke Jensen gir en smak av
overvåkingsteknologi og overvåkingstankegang
med sin utstilling MirrorScope i Hordaland
Kunstsenter. Den norske kunstneren har bodd i New
York i ti år, i et temmelig belastet strøk av
verdensbyen.
Borgermesterens «crimelights» skulle opplyse
strøket, gjøre det mer oversiktlig for
overvåking og kontroll. Det ga fotografen godt
fotolys, og med eget kamera «overvåket» hun de
nattlige aktivitetene i strøket og gjorde sine
videoopptak av prostituerte, narkomane og andre
rusete personer, gateslagsmål. Prosjektet
Control Console viser hun nå på firedelt
videoskjerm i sin installasjon i Hordaland
Kunstsenter.
Men pass deg - i det lille avlukket blir du
også selv overvåket. Du blir lokket til å
studere og eventuelt beundre deg selv i det store
speilet idet du nærmer deg avlukket - såpass
selvopptatte er alle. Men det er et enveisspeil,
gjennomsiktig fra innsiden, og ikke vet du hvem
som sitter der og betrakter deg. Og så, mens du
selv er inne og studerer nattevandrerne i 38.
gate, fanges du inn av et kamera og projiseres
på innsiden av speilveggen. Et lite sjokk: hvor
og hvor ofte skjer dette i dine daglige
vandringer?
På veggene i utstillingssalen viser Vibeke
Jensen GUNshots, en serie lett abstraherte,
forseggjorte fotografier av skytevåpen. Hun vil
vise tvetydigheten og dobbeltheten: mens man
tenker vold, voldsfilm og diskusjon om
våpenpolitikk er det umulig ikke å konstatere
det lekre og tiltalende ved skytevåpnene.
KUNSTNER
OG GATELIV: Vibeke Jensen har plassert
seg der publikum vil se seg selv
projisert mens de studerer hennes
videoopptak av nattlig gateliv i New York
i Hordaland Kunstsenter. |
|
«Morsdag.
Farsdag»
I Krypten viser Øyvind Pål Farstad en annen
installasjon med mulig voldelig tilsnitt.
«Morsdag. Farsdag» kaller han utstillingen med
to signalrøde boksesekker i visuelt tiltalende
relieff mot Kryptens hvite vegger. I bakgrunnen
en skinnende pokal med inskripsjonen
«Kretsmester» på et lite bord, og stoler med
håndklær til å tørke boksernes svette. -
Bakgrunnen er tanker om barndom og oppvekst,
foreldreforhold med noe opprør i seg. Lett å
lure på om du vil gjenta feil mor og far har
gjort når du selv har unger å oppdra. Dette har
jeg prøvd å forenkle og gjøre allment, sier
Farstad.
OPPRØR
MOT PAPPA? Det kan
bli skyggeboksing mot sekken PAPPA,
eller for den delen
sekken MAMMA, som Øyvind Pål Farstad
har hengt opp i Krypten. |
|