Friskt fra Sunnmøre på Høstutstillingen

Under åpningen av årets Høstutstilling lørdag var det mange som lurte på om Øyvind Farstads plastpose inngikk i utstillingen eller ikke. Kunstverket har tittelen "ute igjen". Pris; etter avtale.


Oslo:Lørdag åpnet Statens 110. Høstutstilling. Sunnmøre inntok kunstnernes høyborg med blant anna en plastpose og en sammensydd madrass-og holdt liv i den evigvarende debatten om hva som kan kalles kunst.

Vi leter etter en spesiell gjenstand som skal være utstilt her. En ...plastpose. Dama i infoskranken på Kunstnernes hus bøyer seg ned og griper etter noe hun har liggende. -Mener du denne?Posen er blå, i plast og påskrevet "pasienttøy". Inneholdet er ei truse, ei t-skjorte, ei dongeribukse og et par sko. En av vaktene trodde den var gjenglemt av en besøkende. Han fjernet den fra utstillingen og tok den med seg til informasjonsdisken. Ingenting kunne ha gjort kunstneren mer fornøyd.

Suksess

-Det er akkurat dette som er meningen, forteller mannen bak plastposen, Øyvind Farstad (34) fra Lepsøy. -Folk skal lure på omden inngår i utstillingen eller ikke. De skal bruke fantasien og tenke på hvorfor den ligger akkurat der, i et hjørne av lokalet. Posen gjorde stor suksess på Vestlandsutstillingen tidligere i år også. Flere ganger leverte besøkende den inn til vaktene. De kunne ikke forestille seg at en tilsynelatende tilfeldig plastpose kunne være med i utstillingen. - Men det er ikke selve posen som er kunstverket. Det er historiene som blir til på grunn av den. På en måte er det hele som en slags sketsj, forklarer Farstad.

Nåløye

Aldri tidligere har så mange søkt om å få delta under Høstutstillingen. Av 2204 søkere var det bare 119 som kom med, deriblant 33 debutanter. Nåløyet for å få stille ut sine verker ved årets store , nasjonale kunstutstilling, var trangere enn noen sinne.

Staten har støttet utstillingen siden 1884. Bare avbrutt av krigsårene 1940-1944, har den blitt avholdt hver høst frem til idag. Utstillingen har i den senere tid blitt et medium for mange unge kunstnere på veg oppover. Mye kontroversielt har vært presentert opp gjennom årene. Det blir stadig vanskligere å sjokkere.

Men ikke desto mindre dukker den samme debatten opp igjen hvert år. Om hva som er kunst, og hva som ikke er det. I år var det blant anna verkene til sunnmøringene som holdt liv i krangelen.

-Det er helt sikkert mange som rister oppgitt med hodet over plastposen, men personlig mener jeg selvfølgelig at det er et kunstverk slik den står plassert nå. Det har alltid vært stor uenighet om hva som er kunst og ikke. Og det vil det trolig være i fremtiden også, sier Farstad.

I godt selskap

Uansett er den blå posen i selskap med mye annet kreativt. Kirsten Weltzin (29) fra Ålesund stiller ut en sammensydd madrass. - Det ligger en dypere mening i det meste, bare man tar seg tid til å studere det nøye. Også jeg hadde de vanlige fordommene mot deler av kunstverden, innrømmer Øyvind Farstad.

Bergenseren Rita Marhaug er blant kunstnerne som får mest oppmerksomhet for humoristiske innslag. Hun legger seg ned på hender og bein og bærer publikummere rundt i utstillingslokalene på ryggen, mens de lytter til en kasett som hun har spilt inn. - Men det er gjort i fullt alvor, presiserer hun.

Og midt opp i det hele , blant skulpturer, tegninger og malerier, finnes det som skaper mest debatt: Utstillingen "take one" er to menn som spiller basketball!!

Hva stiller du ut , Øyvind? vil en kunstnerkollega vite. -Den plastposen der . - Nå fleiper du ?!? utbryter han og lar boxer-hunden bore snuten ned i tøyet.

Og vips , så fikk lepsøyingen lagt til et nytt kapittel i kunstverket sitt.


Ante Giskeødegård

Rolf Jarle Ødegaard (foto)