Friskt fra
Sunnmøre på Høstutstillingen
Under
åpningen av årets Høstutstilling lørdag var det mange
som lurte på om Øyvind Farstads plastpose inngikk i
utstillingen eller ikke. Kunstverket har tittelen
"ute igjen". Pris; etter avtale.
Oslo:Lørdag åpnet Statens
110. Høstutstilling. Sunnmøre inntok kunstnernes
høyborg med blant anna en plastpose og en sammensydd
madrass-og holdt liv i den evigvarende debatten om hva
som kan kalles kunst.
Vi leter etter en spesiell
gjenstand som skal være utstilt her. En ...plastpose.
Dama i infoskranken på Kunstnernes hus bøyer seg ned og
griper etter noe hun har liggende. -Mener du denne?Posen
er blå, i plast og påskrevet "pasienttøy".
Inneholdet er ei truse, ei t-skjorte, ei dongeribukse og
et par sko. En av vaktene trodde den var gjenglemt av en
besøkende. Han fjernet den fra utstillingen og tok den
med seg til informasjonsdisken. Ingenting kunne ha gjort
kunstneren mer fornøyd.
Suksess
-Det er akkurat dette som
er meningen, forteller mannen bak plastposen, Øyvind
Farstad (34) fra Lepsøy. -Folk skal lure på omden
inngår i utstillingen eller ikke. De skal bruke
fantasien og tenke på hvorfor den ligger akkurat der, i
et hjørne av lokalet. Posen gjorde stor suksess på
Vestlandsutstillingen tidligere i år også. Flere ganger
leverte besøkende den inn til vaktene. De kunne ikke
forestille seg at en tilsynelatende tilfeldig plastpose
kunne være med i utstillingen. - Men det er ikke selve
posen som er kunstverket. Det er historiene som blir til
på grunn av den. På en måte er det hele som en slags
sketsj, forklarer Farstad.
Nåløye
Aldri tidligere har så
mange søkt om å få delta under Høstutstillingen. Av
2204 søkere var det bare 119 som kom med, deriblant 33
debutanter. Nåløyet for å få stille ut sine verker
ved årets store , nasjonale kunstutstilling, var
trangere enn noen sinne.
Staten har støttet
utstillingen siden 1884. Bare avbrutt av krigsårene
1940-1944, har den blitt avholdt hver høst frem til
idag. Utstillingen har i den senere tid blitt et medium
for mange unge kunstnere på veg oppover. Mye
kontroversielt har vært presentert opp gjennom årene.
Det blir stadig vanskligere å sjokkere.
Men ikke desto mindre
dukker den samme debatten opp igjen hvert år. Om hva som
er kunst, og hva som ikke er det. I år var det blant
anna verkene til sunnmøringene som holdt liv i
krangelen.
-Det er helt sikkert mange
som rister oppgitt med hodet over plastposen, men
personlig mener jeg selvfølgelig at det er et kunstverk
slik den står plassert nå. Det har alltid vært stor
uenighet om hva som er kunst og ikke. Og det vil det
trolig være i fremtiden også, sier Farstad.
I godt selskap
Uansett er den blå posen
i selskap med mye annet kreativt. Kirsten Weltzin (29)
fra Ålesund stiller ut en sammensydd madrass. - Det
ligger en dypere mening i det meste, bare man tar seg tid
til å studere det nøye. Også jeg hadde de vanlige
fordommene mot deler av kunstverden, innrømmer Øyvind
Farstad.
Bergenseren Rita Marhaug
er blant kunstnerne som får mest oppmerksomhet for
humoristiske innslag. Hun legger seg ned på hender og
bein og bærer publikummere rundt i utstillingslokalene
på ryggen, mens de lytter til en kasett som hun har
spilt inn. - Men det er gjort i fullt alvor, presiserer
hun.
Og midt opp i det hele ,
blant skulpturer, tegninger og malerier, finnes det som
skaper mest debatt: Utstillingen "take one" er
to menn som spiller basketball!!
Hva stiller du ut ,
Øyvind? vil en kunstnerkollega vite. -Den plastposen der
. - Nå fleiper du ?!? utbryter han og lar boxer-hunden
bore snuten ned i tøyet.
Og vips , så fikk
lepsøyingen lagt til et nytt kapittel i kunstverket
sitt.
Ante Giskeødegård
Rolf Jarle Ødegaard
(foto)
|