|
Kunst er presens!
Erlend Hammer, 12.12.2006, No.7
BILLEDKUNST
B-open
er et tohodet troll som nylig våknet til live for annen gang. På den ene
siden har man de åpne kunstneratelierene og på den andre har man
teoretiske seminarer og tidsskrifter. Selv om atelierrunden er hyggelig,
er nok teoribiten hakket viktigere for kunstmiljøet i byen. Og selv om
teoribiten er viktigere for kunstmiljøet, så er atelierrunden
hyggeligere for folk flest. Betyr det at alle faktisk får det de vil ha?
Jeg
ankommer Bergen etter noen uker ved Det norske institutt i Roma, en
artig institusjon hvor jeg blant mye annet rart har møtt folk med bedre
kjennskap til kunstlivet i Karlsruhe mellom 1865 og 1874 enn hva som kan
være mentalhygienisk forsvarlig. For ikke å snakke om den 20 år gamle
kunsthistoriestudenten som leverte gullkornet «Hun skulle visst skrive
masteroppgave om foto fra 60-tallet, og det er jo ikke sånn man tenker
på som kunsthistorie, akkurat». Jeg har vært ensom. Jeg har lengtet
hjem, og jeg har lengtet til Bergen. Jeg har vært skikkelig gira på å
komme meg til B-open. Jeg er blitt mer og mer sikker på at det ikke kan
være sunt å føle at man har en «kunsterfaring» når man står og ser på en
steinblokk fra 1500-tallet. Slike ting gjør meg faktisk til en slags
engelsk tabloidavis: «Yes darling, but is it art?» tenker jeg. Jeg føler
ganske sterkt at disse tingene ikke er kunst. Historie er historie,
kunsten skjer nå.
Og nå sitter jeg altså på Landmark, bergenskulturens storstue og
høyborg, Arcimboldo og Spasibar i ett. I går var det seminar og åpning,
dagen før det var det slippfest for B-opens nye tidsskrift
Kunstjournalen B-post. Ute er himmelen over Fløyen den mørkeste jeg
har sett noe sted, noen gang. Det regner noe helt avsindig. Det lyner og
tordner. Da jeg bodde fast i Bergen tordnet det aldri. Det er blitt mer
tak i byen nå. Det er godt å være her.
Jag tror jag är kär.
På torsdag var det altså slippfest. Det nye tidsskriftet fokuserer på
problemstillinger som «politisk» og «offentlig rom» og har i tillegg en
interessant og spenstig kritikkdel. Redaksjonen inviterte i vår fire
kritikere (inkludert undertegnede) til å skrive om Fiona Tans utstilling
på Stenersen, og resultatet er blitt ganske så fint. Jeg har lenge lurt
på hvem de andre kritikerne var, og selv om jeg vet at dette ikke var
noen konkurranse, så håper jeg at alle liker min tekst best. Selv om
kritikkdelen nok bør utvides slik at flere utstillinger skrives om i
hvert nummer, er denne typen eksperimentering med sjangeren noe jeg
håper tidsskriftet fortsatt vil ha plass til.
Som helhet er tidsskriftet godt og fyldig, og det er definitivt ikke
tenkt som noe formidlingsorgan mot et allment publikum. Deri ligger
egentlig styrken, for som enkelte etterlyste sist det var B-open,
trenger Bergen definitivt et lokalbasert kunsttidsskrift. På festen
treffer jeg dessuten Leif Magne Tangen for første gang, og han viser seg
å være akkurat like hyggelig og omgjengelig i virkeligheten som på
Underskog. Dette møtet kan kanskje virke som en triviell detalj, men det
illustrerer at B-open dermed også fungerer slik alle gode
kunstbegivenheter gjør; navn blir til ansikter. For selv om B-opens
betydning for lokalmiljøet ikke skal undervurderes, så vil jeg driste
meg til å påstå at den virkelige testen på levedyktighet består i
hvorvidt arrangementet også får folk utenbysfra til å føle at det er
nødvendig å komme reisende for å få det med seg.
Veldig politisk
Seminaret var denne gang viet tematikken «Politisk? Hvilke strategier
benytter kunstnere i dialog med omverdenen?» Jeg plasserte meg på
bakerste rad med det siste nummeret av Vogue Hommes International
lett tilgjengelig dersom det skulle bli kjedelig. Men faktisk så ble det
hele ganske friskt. Ikke minst på grunn av Samir M’kadmi, som er en
streng kar og leverte en ganske saftig kritikk av det paradoksale i
hvordan Nasjonalmuseet bygger på den kongelig norske selvforståelsen om
at vi er et multikulturelt samfunn, samtidig som museet har en
klokkeklar forestilling om «de andre». Var vi virkelig et multikulturelt
samfunn, så måtte «vi» forstått «oss selv» som én av mange grupper, ikke
som selve Modergruppen som de andre skal integreres inn i. M’kadmis
kritikk av Nasjonalmuseet er en slags kulturell parallell til Ina Bloms
kunstteoretiske perspektiv i en kronikk i VG i november. Begge tar til
orde for en mer gjennomført strukturell pluralisme både med hensyn til
institusjonens deltagere og dens visningspraksis.
Som et slags ekstranummer, mer eller mindre ut av det blå, formulerte
M’kadmi dessuten en ramsalt slakt av et av Lars Rambergs verk. Dette kom
etter at Ramberg hadde kritisert M’kadmi for å gjøre kunstnere til offer
i møtet med de store institusjonene, og i motsvaret tok M’kadmi samtidig
en sveip over Rambergs kunst. Den slags ser man jo ikke så ofte her
hjemme. Deretter gikk M’kadmi løs på kritikerne. Vi er ifølge M’kadmi
aldri interessert i å anerkjenne kunstneren som en politisk aktør og
legger utelukkende an reduksjonistiske perspektiver der det bare handler
om det estetiske. Jeg hadde egentlig tenkt å komme dette utsagnet i møte
ved her å slå over i kritikermodus og skrive en rent politisk anmeldelse
av Rambergs prosjekter, men det skal jeg ikke gjøre. I stedet skal jeg
formulere en kort og snappy metafor, og deretter utdype denne med ett
avsnitt om politisk kunst. Kjør debatt.
Å «jobbe politisk innen kunstfeltet» er som å sitte naken i snøen mens
man spiser c-vitaminer for ikke å bli forkjølet. Når kunstnere forsøker
å arbeide politisk ved hjelp av kritiske utsagn er dette en nærmest
museal handling, for politikken finner ikke lenger sted på noe
diskursivt nivå. I det postkapitalistiske markedssystemet ligger
politikken integrert i de økonomiske strukturene, og enhver reell
politisk handling må være en direkte inngripen i slike strukturer.
Kampanjen Byen vår, som Jørgen Larsson skriver om i sin tekst i
Kunstjournalen, er et slikt prosjekt. Her sikret man at Bergen
kommune takket nei til Clear Channels tilbud om nye busskur i bytte mot
reklametårn. Kommunen beholdt dermed den økonomiske kontrollen over
viktige deler av byrommets visuelle profil. Fjorårets
festspillutstilling, Elmgreen og Dragseths «The Welfare Show», var på
sin side et rent kommentarverk, endatil en slapp kommentar. Og slik er
det påfallende ofte med den «politiske» billedkunsten.
Som Jeremy Welsh har påpekt på sin blog var det litt overraskende at man
ikke hadde hentet inn noen fra den såkalte mediekunsten til panelet, for
eksempel fra miljøet rundt Bergen Senter for Elektronisk Kunst. For selv
om det jo er slik at store deler av mediekunsten nok roter rundt i en
formalistisk suppe i kjølvannet av modernismen og det mediespesifikke,
så er det også slik at disse kunstmiljøene ofte har tette bånd til
sosiale bevegelser som jobber for åpen kildekode eller andre
informasjonsteknologiske spørsmål som har stor politisk betydning.
Mediekunsten representerer derfor mye av det samme som den relasjonelle
estetikken, for eksempel Rirkrit Tiravanijas The Land. I stedet
for å tenke politisk kunst som en plattform der man kan uttale seg
fritt, så etablerer man en egen praksis som er uavhengig mer enn den er
i uttalt opposisjon. Denne strategien er blitt mye debattert og
kritisert, blant annet av Claire Bishop i October nr. 110. Her
kritiseres Nicolas Bourriaud og kunstnere som Tiravanija og Liam Gillick
for å bedrive tannløse tilløp til en nærmest aristokratisk
tilbaketrekking, blottet for kritisk snert. Bishop legger heller sin lit
til mer konfronterende prosjekter av den spanske kunstneren Santiago
Sierra. Gillick svarte Bishop ved blant annet å vise til hvordan hans
prosjekter ofte har ført til helt konkrete omfordelinger av økonomiske
ressurser, og hvordan dette faktisk er en reell handling av langt større
betydning enn å komme med kritiske kommentarer. Lignende spørsmål
diskuteres og i Stine Gonsholt og Åse Løvgrens svært interessante video
på BKFHs jubileumsutstilling på HKS.
Et sted mellom det kommenterende og det strukturelle finner vi Øyvind
Pål Farstad som over en periode på et par måneder i fjor førte en debatt
med seg selv i Lofotposten uten at avisens lesere visste at det
ikke var virkelige personer som hadde skrevet leserbrevene. Farstads
prosjekt er merkelig fordi det fremstår som usedvanlig presist
gjennomført, men svært vagt tenkt. Det blir en form for skjult teater
som egentlig forteller oss svært lite om noe som helst. Annette Kierulf
innledet seminaret med å minne om bortfallet av den borgerlige
offentligheten, og Farstads prosjekt går kanskje først og fremst ut på å
fylle det tomrom som er oppstått her. Spørsmålet blir om tomrommet
fylles med stort annet enn luft. Kanskje ligger prosjektets største
styrke verken på det konseptuelle eller det politiske planet, men på det
helt elementært praktiske. Nivået på norsk avisdebatt er sjelden
spesielt høy, og ved å få sine innlegg på trykk lyktes Farstad i hvert
fall med å ta opp plass som ellers sikkert ville vært brukt på tvilsom
populisme eller surmaget ideologi.
Kunstneren i hans atelier
Da er Farstads
visningsform på atelierrunden egentlig langt mer interessant. Som sist
har Farstad tatt inn på hotell. Kunstnerens atelier er en kunsthistorisk
velutforsket konstruksjon og følges av mye bagasje. Det er et nærmest
automatisk iscenesatt rom. Det er et sted som kanskje kan karakteriseres
som privat, men det er ikke spesielt personlig. Følelsen både på Verftet
og C. Sundts gate 55, byens to største atelierkomplekser, er at når du
har sett et par atelierer, så holder det lenge – dersom du ikke kjenner
kunstneren personlig og har lyst til å prate. Og selv om det sikkert kan
føles personlig å ta imot gjester i et atelier man jobber i til daglig
og dermed kanskje opplever som privat, så blir møtet med kunstnerne på
atelierkollektivene for betrakteren helt klart et offentlig møte, som å
komme inn på et kontor. Det som klarest skiller seg ut er derfor rom 403
på Neptun hotell.
Farstad sier selv at hotellrommet er svaret på et rent praktisk spørsmål
i og med at han vanligvis jobber hjemme og at han bor såpass langt
utenfor byen at svært få ville legge turen innom dersom han holdt åpent
hus der. Ved å velge å ikke ta imot gjester i et genuint privat rom gjør
han imidlertid også et sympatisk og åpent krav på privatliv. Der andre
viser skisser (som alltid uansett vil være et utvalg) er Farstads
hotellrom helt åpenbart for en liten utstilling å regne. Han stiller
dermed et grunnleggende spørsmål ved hvorvidt innsikt i arbeidsprosessen
egentlig er et nødvendig grensesnitt for forholdet mellom kunstner og
betrakter. Likevel blir det altså slik at møtet med Farstad føles langt
mer personlig og intimt, og dette på tross av at han altså både befinner
seg i et halvveis offentlig rom og er kledd i dress. Kanskje skyldes det
at hotellrommet er et rom som alle er kjent med fra før, kanskje skyldes
det at også Farstad egentlig er en fremmed i dette rommet. Prosjektet,
for dette er definitivt et prosjekt, viser i hvert fall hvordan
forholdet mellom det offentlige og det private rom alltid er flytende,
og Farstad blir den eneste som virkelig utfordrer og problematiserer
visningsformen «åpent studio».
Atelierrunden
Ellers
blir det jo gjerne slik at det man gjør er å besøke dem man kjenner. Jeg
besøker Maia Urstad. Maia har lånt gjesteatelier på Verftet, og her
treffer jeg på Steinar Sekkingstad som også skal til Maia. Ingen av oss
vet hvor hun er, så vi roter rundt en god stund. Vi trasker gjennom
gangene og stikker hodene inn i atelier etter atelier. Vi støter på
hyggelige folk som forventningsfullt kikker på oss, men ingen Maia. Vi
unnskylder oss og går videre. Vi har ikke tid til å se på verken
keramikk eller småabstrakte malerier i dekorative farger akkurat nå.
Steinar blir dessuten litt stresset av røkelseslukten i den ene gangen.
Jeg har en viss toleranse for slikt, så jeg plages ikke nevneverdig.
Plutselig, i det vi står ute mellom inngangene A og C, dukker Maia opp
som ut av intet, fra en dør vi ikke hadde sett. Hun ønsker oss velkommen
med kaffe og smultringer og viser oss en lydinstallasjon i skisseformat.
På Verftet finner vi også Jeremy Welsh, Jon Arne Mogstad og Trond
Lossius’ utstilling A Night In Sardinia. Lydbildet av Trond
Lossius er enkelt og preget av diskant, men føles helt tilstrekkelig
både i seg selv og i forhold til det visuelle hvor maleri og video
flyter over i hverandre. Welsh og Mogstad utforsker som alltid mangelen
på mellomrom mellom den ene og den andres arbeid. Arbeidene deres er
således preget av et sympatisk fravær av ego, og Mogstad, Welsh og
Lossius har arbeidet på denne måten over flere år og gjennom en rekke
prosjekter. Da Lydgalleriet laget utstilling i et gammelt falleferdig
hus for et par måneder siden, var den fineste kvaliteten nettopp hvordan
kunstnerne tillot verkene å flyte over i hverandre på en måte som
egentlig gjorde at utstillingen nærmet seg å være ett stort verk. Her
ser man i praksis hvordan mediekunsten når den etablerer en alternativ
praksis kanskje er det sterkeste politiske virkemiddelet som finnes.
Kanskje er det også slik atelierdelen av B-open får sin betydning?
Kanskje eksponering av kunstnernes livsførsel vil gjøre at folk flest
adopterer lignende sosiale strukturer i sitt daglige virke, hva nå enn
det måtte gå ut på. Spørsmålet blir da først hvorvidt det allmenne
publikummet faktisk benytter anledningen til å komme på besøk, eller om
de åpne atelierene først og fremst besøkes av nettopp venner og familie.
Bergen – città aperta?
I
tillegg til den teoretiske biten var et av de mest lovende aspektene ved
årets B-open hvordan også aktører utenfor det offisielle programmet
valgte å gjøre spesielle prosjekter denne helgen. Galleri s.e. åpnet ny
utstilling, det samme gjorde Kunsthallen hvor Michal Nygren fikk æren av
å vært først ut i den nye visningsserien «Inbetween», der kunstnere
inviteres til å gjøre prosjekter i deler av lokalet som ikke vanligvis
benyttes som visningssted. Samtidig laget en gruppe unge kunststudenter
fotoutstilling i Østre Skostrædet 3, hvor både Lydgalleriet og Members
Club tidligere har holdt hus. Mandagen etter B-open var det igjen tid
for Prøverommet i foajeen på Teatergarasjen. Her gis unge
bergenskunstnere, om de så står på scenen eller henger ting på veggene,
annenhver uke muligheten til å vise seg frem for et lojalt, kyndig og
tilsvarende ungt publikum. Det er slike aktiviteter som virkelig sier
noe om kunstlivet i Bergen.
B-open er i bunn og grunn en anerkjennelse av dette, men arrangementets
biårlige struktur kan og bli en risiko. For selv om hensikten altså er å
lede oppmerksomheten mot det som skjer nettopp «inbetween» hvert
arrangement – det som skjer kontinuerlig, eller det som skjer «mellom
rommene», som var navnet på B-opens forløper i 1990, så kan B-open bli
en så stor og viktig begivenhet at den stjeler showet selv. Foreløpig er
det ingen tegn på at dette vil skje, men det er viktig å være seg
problemstillingen bevisst. For etter hvert som den markedsstyrte normen
mer og mer blir at kultur = store events vil utvilsomt også B-open merke
et visst press i den retning. Men Bergen har altså en viss erfaring med
å unngå slikt press, så det blir sikkert fint i 2008 også.
|
|