Ja, jeg banner. Det må
jaggu være lov - for nå skal det handle
om kunst. For skal man ikke være
opprørt, rystet, sjokkert over brutale
angrep på menneskets behov og rett til
å uttrykke seg kunstnerisk.
Hva er kunstens oppgave? Jo, intet mindre
enn å gi selveste livet innhold og
mening. Kunsten gir oss skjønnhet, forer
sjela, utfordrer og provoserer oss til
refleksjon over hvem vi er, hvor vi skal
- og hvorfor i all verden Odd Nerdrum
selv midt på dagen ser ut som om han
nettopp har stått opp og går kledd i
konas nattkjole. Hva gjør så Bodø
Kunstforening, denne pulsåren som skal
frakte friskt oksygen - kunst - til våre
hjerter og hjerner? De tømmer et
kunstverk rett i dass.
Installasjonen «SATS», laget av
vestlandskunstneren Øyvind Pål Farstad,
skulle etter planen stå til den 23.12.
Verket består av 4 europaller, 40
maursyrekanner, 40 gjærlåser, 150 kg
sukker, 1000 l vann, 5 kg gjær og 20
pakker erter.
God gammeldags sats. Brukskunst slik den
har blitt produsert i mang en kjeller til
uminnelige tider over hele vårt
langstrakte land fra Steinkjer i nord til
Orkdal i sør.
Og er ikke dette samtidskunst som endelig
fjerner seg fra beskyldningene om å
være uforståelig og meningsløs?
Endelig får vi samtidskunst som selv den
største kunstamøbe øyeblikkelig kan se
hva er. Et kunstverk egnet til å sette
fantasi og følelser i sving. Like så
meget som avsky og dypfølt sjokk hos de
av oss, ja ikke meg da, som aldri kommer
til å drikke noe sterkere enn den snart
utryddede Eventyrbrusen.
Men da slår
selveste Politiet til,
etaten som for en tid
tilbake lovte bedre
prioritering av hva som
er viktig og hva som ikke
er det. Å oppbevare sats
er ulovlig, den må
følgelig kastes. Ifølge
politiadvokat Tone Vangen
finnes det ingen hjemmel
for unntak selv om satsen
er utstilt som kunst.
Dette er ingen kritikk av
Politiet, de har sine
paragrafer. Min kritikk
rettes først og fremst
til Bodø Kunstforening.
Til vår avis sier
intendant Oda Falkberget
Engøy: «Jeg synes det
er litt synd at vi ble
nødt til å ødelegge
utstillingen, intensjonen
har jo aldri vært at
satsen skulle brukes
videre. Vi hadde et håp
om at utstillingen skulle
få stå tiden ut.»
Hvilken unnfallenhet.
Oda, du er en ordentlig
slappfisk! Skulle ikke du
og resten av
kunstforeninga stått på
barrikadene nå? Kjempet
for kunstens frihet - mot
loven, politiet, og
overmakta? Lenket dere
fast med gjærlås i
maursyrekannene til
konstablene fjernet dere
med makt?
Istedet ser vi bilder i
avisa av en sivilarbeider
- en mann alle vet ikke
vil sette seg til
motverge - helle 1000
liter kunst ut med
badevannet rett i dass. Men
når det er sagt. Det er
ingen andre som reagerer
heller.
La meg ta et hypotetisk
eksempel: Sett at en
forfatter, la oss kalle
han Ragnar Bykle, gir ut
boken «Slangen om den
røde turbin» - en roman
med erotiske skildringer
så sterke at den av
myndighetene blir
definert som ulovlig. Noe
som igjen fører til
forbud og rettssak mot
den modige forfatter.
Skulle vi da stått på
sidelinja uten å kjempe
imot? Ville vi da nøyd
oss med et «Det var litt
synd, men...»
For kunstneren bak verket
«SATS», Øyvind Pål
Farstad, er en anerkjent
kunstner. I 1997 ble han
blant 2204 kunstnere
antatt som en av 119
kunstnere til selveste
Høstutstillingen. Verket
den gang het «Ute
igjen» og besto av en
blå plastpose med
teksten «pasienttøy».
Posen inneholdt en truse,
en t-skjorte, en
dongeribukse og et par
sko.
Og skal ikke denne
mannens rett til å
stille ut sin kunst
forsvares, så vet ikke
jeg.
Publisert: 17.12.1999.
|
|
|