|
B-open - how the other half lives
Arne Skaug Olsen, 04.02.2005, No.1 BILLEDKUNST
Vi er
blakke og vi smører et tjukt lag med provinsialisme under brunosten på
langebrødskiva, og den dårlige følelsen av at vi alltid skulle vært et
annet sted gir hansahalvliteren en ekstra bitter ettersmak. Å være ung
og nyutdannet kunstner i Bergen er ikke lett, men nå har vi fått en
lokal kunstdugnad som skal fylles med innhold. Herunder følger den
sannferdige beretningen om de kunstfaglige tildragelser som fant sted i
Bergen 2-5. desember 2004 ved en av de som deltok.
I høst
åpnet et nytt kjøpesenter i Bergen sentrum man har valgt å kalle
Xhibition; kjøpesenteret en presis påminnelse om at folk flests
foretrukne identitetsskapende aktivitet er å bruke penger under samme
tak, navnet noe for seg selv; en skamløs påpekingen av at forbrukernes
lommebøker henger løst i livsstilslenka. Hva er da mer passende enn at
kunstnerne i Bergen forener krefter under et arrangement kalt B-open. Nå
kan navnet B-open leses i en tradisjon av vestlandsk kulturradikalisme,
man snakker og skriver fortsatt nynorsk over store deler av Vestlandet,
så vi får heller la tvilen komme tiltalte tilgode inntil videre og se
hva som skjer når vi pirker i overflaten for å se hva som befinner seg
bak navnet, er innholdet her like identitetsskapende som i det nevnte
kjøpesenteret?
Åpne atelierer
B-open er initiert av Bildende Kunstneres Forening Hordaland og Norske
Kunsthåndverkere Vest-Norge og ble arrangert for første gang desember
2004. I 1990 fant «Mellom rommene» sted i Bergen, da også arrangert av
organisasjonene i samarbeid med flere bergenskunstnere. Et 70 talls
kunstnere åpnet atelierene sine for publikum, så arrangementer som
B-open har en forhistorie i Bergen. I B-open 2004 åpnet nærmere 150
kunstnere sine atelierer for publikum, i tillegg ble en rekke
arrangementer til i regi av B-open og byens kunstnerdrevne grupper. I
Bergen er det nå tre større atelierkomplekser, Verftet er det eldste og
største av disse med omtrent 80 kunstnere, kunstnerverkstedene i C.
Sundtsgate er det nest største atelierkomplekset med ca 40 kunstnere,
beliggende vegg i vegg med Kunstakademiet og med BEK (Bergen senter for
Elektronisk Kunst) tronende på toppen. Det foreløpig nyeste
atelierkomplekset ligger i Møllendalsveien 17 og huser ca 25 kunstnere.
Det var disse atelierkompleksene som opplevde den største
publikumstilstrømningen, naturlig nok, siden vi har den tvilsomme æren
av å ha oppnådd ny nedbørsrekord i Bergen, og værsituasjonen den
aktuelle helgen kan betegnes som representativ i så måte; av dette kan
vi konstatere at kunstpublikumet har appropriert bevegelsesmønstrene
podet inn i oss etter noen tiår med kjøpesentre.
Men det er ikke alle kunstnere som har eget atelier, eller som bor slik
til at de kan regne med å få besøk av publikum. Det tok Øyvind Pål
Farstad konsekvensen av og flyttet atelieret sitt til rom 604 på hotell
Neptun i sentrum hvor han tok imot audiens hele helgen.
Utfordrer konvensjonene
Vestlandske Kunstmisjonen har i to år vært en «formidlingssentral for
samtidskunst» uten permanente lokaler, men med utstillingen «Skulptur!»
er avslutningen markert for Torunn Skjelland og Hilde Kjønniksen, som
har kuratert en rekke utstillinger vist i tomme lokaler i sentrum av
Bergen. Disse utstillingene har vært viktige i det at de har gitt unge,
mer eller mindre uetablerte kunstnere i Bergen en arena for å få vist
kunsten sin med relativt lav inngangsterskel. Samtidig har Kunstmisjonen
hele tiden bevisst utfordret konvensjonene for kurator- og
gallerivirksomhet med et gjennomgående performativt grep. Det var
selvsagt også tilfelle ved åpningen av «Skulptur!», hvor
kunstmisjonærene offisielt åpnet utstillingen med elleve
korpsakkompagnerte snorklippinger, en for hver skulptur. De inviterte
kunstnerne var Marius Amdam, Øyvind Farstad, Jan Freuchen, Ellen
Jakobsson, Terje Nicolaisen, Irene Nordli, Fredrik Raddum, Bjørn Bjarre
og Pretty Sisters Production. Kunstmisjonen initierte med «Skulptur!»
også en kunstpris som skal gå til personer som har bidratt til
nytenkning innenfor kunstlivet i Bergen. Den første prisen var en
ærespris og ble naturlig nok tildelt Per Gunnar Tverbakk for hans arbeid
med galleri Otto Plonk på 90-tallet.
Manglende resonans av kunstnerinitiativer
Et arrangement som B-open bør forsøke å gjøre to ting: Å nå ut til
publikum som ikke har en tilhørighet til kunstinstitusjonen, og samtidig
skape et rom for at en intern samtale kan foregå i offentligheten. Ser
man på publikumsoppslutningen hos de åpne atelierene, kan man si at
arrangementet lykkes med å nå ut til et kunstinteressert publikum.
Spørsmålet er om B-open lykkes i å skape et rom for en intern diskurs.
På mange måter skulle de kunstnerdrevne tiltakene sette preg på B-open.
Arrangementet åpnet da også med en paneldebatt på Kunstakademiet der
temaet var kunstnerdrevet formidling og temporære utstillingsarenaer. I
panelet satt representanter for Vestlandske Kunstmisjon ved Torunn
Skjelland og Hilde Kjønniksen, Kommando ved Morten Kvamme og Jørgen
Larson, Temp ved Anne Helen Mydland, Rakett ved Åse Løvgren og
Flaggfabrikken ved Anne Szefer Karlsen og undertegnede. Felles for
debattantene er at vi har avsluttet kunstutdanningen i løpet av de siste
fire-fem årene i Bergen og har jobbet i grupper som på forskjellige
måter har drevet med formidling på temporære utstillingsarenaer. De
kunstnerdrevne initiativene har en sterk posisjon i Bergen og er i stor
grad med på å forme kunstscenen på Vestlandet, det er derfor naturlig at
disse initiativene gjør seg synlig i arrangementer som B-open og blir
invitert til å bidra på selvstendig grunnlag. I etterkant av
arrangementet er det åpenbart at B-open i fremtiden bør gå lenger i å
initiere debatter og sette dagsorden, for eksempel ved å knytte til seg
lokale, nasjonale og internasjonale aktører for kritikk, teori og
formidling, og ved å legge rammen for diskursen i forkant av
arrangementet gjennom en publikasjon. Programmet slik det er lagt frem
fra arrangørene, er fritt for refleksjon som går utover det å åpne
atelierdørene for publikum og oppfordre til å initiere arrangementer.
Hvis arrangementet fortsetter i denne formen i fremtiden er det fare for
at de kunstnerinitierte arrangementene kan bli stående uten å få
resonans i det offisielt initierte programmet.
I skrivende stund er arrangørene allerede i startgropa med planleggingen
av oppfølgeren til B-open i 2005 eller 2006, og det er grunn til å tro
at arrangørene denne gangen kommer til å prioritere utviklingen av
fagmiljøet og den kunstinterne diskursen i langt større grad.
Selvbevisst provinsialisme
Det ble ikke satt fokus på B-open som arrangement under den annonserte
paneldebatten. Før debatten presenterte de enkelte deltagerne sine
respektive prosjekter, deretter ble forskjellene mellom
formidlingsstrategier utdypet i en konsis debatt hvor det mest
bemerkelseverdige var den unisone enigheten. Mye av denne enigheten kan
forklares med en optimisme og positivitet i forhold til regionen. Vi er
enige om at det går an å bo i Bergen og jobbe med kunst, og det er det
konkrete valget å bruke Bergen som base som gjør at det er mulig for
unge, nyutdannede kunstnere å etablere seg i Bergen. Unge kunstnere
velger å bli i Bergen på grunn av kunstscenen her, men også til tross
for at de kunne valgt annerledes.
Det er kanskje merket på god provinsialisme å være konstant selvbevisst
sin egen status som provinsiell. Bergen vil fortsette å være en provins,
men det er nettopp dette de kunstnerdrevne initiativene viser en vilje
til å utfordre ved å gjennomgående presentere alternative måter å jobbe
med kunst på, som utfordrer det manglende nærvær av institusjoner på en
meget pragmatisk måte; man skaper sine egne arenaer for å få kunsten ut
til publikum. Det er denne viljen til å stå på og insistere på en
generøsitet, eller til og med dugnadsvilje, som skaper den kunstscenen
som gjør at B-open kan ha relevans i fremtiden.
Kommentarer fra tre deltagere:
Billedkunstner Line Olaisen mener at den store oppslutningen om B-open
blant kunstnere i alle faggrupper og aldre viser at kunstnere på
vestlandet har et sterkt ønske om å styrke det faglige miljøet, såvel
som å knytte seg sterkere til sitt publikum og ha flere strategier for å
nå dem.
- Om B-Open skal bli et annuelt eller biennalt arrangement er det
sentralt å bygge videre på nettopp disse erfaringene. I et nytt B-open
kunne jeg ønske meg mer tid og fokus på både interne og åpne
fagmønstringer og debatter. I C. Sundtsgate har vi diskutert
bransjedager, der kunstnere blir kunstnernes eget publikum.
Arrangementeter som B-open egner seg godt til å knytte til seg og å
utdanne et publikum som ikke selv er kunstnere. I til rollen som
kunstprodusent må vi erkjenne av at vitrenger et fagmiljø av andre
kunstnere i tillegg til et publikum for å kunne opprettholde en
identitet som kunstnere. Jeg tror at B-open, som et arrangement i
utvikling, har muligheten til å svare på mange av disse ambisjonene.
Kurator og gallerist Annette Kierulf sier i en kommentar til
Billedkunst:
- B-open 2004 fungerte i forhold til økt synliggjøring av kunst og
kunstnerinitierte prosjekter for et lokalt publikum, men hvis det skal
være interessant å gjenta dette, må arrangementet styrkes betraktelig
angående faglig innhold og debatt. Gjerne i samarbeid med andre
institusjoner som Bergen Kunsthall og Bergen Kunstmuseum, i tillegg til
Kunsthøgskolen.
Kierulf mener kunstnerne i Bergen kan ha noe å lære av det litterære
miljøet:
- Kunstoffentligheten her er minimal, noe B-open kunne fokusere på.
Ideelt sett skulle Bergen hatt et eget kunsttidsskrift for debatt og
kritikk. Selvsagt ikke kun for å fokusere på det som skjer i Bergen, men
det er av stor betydning for miljøet hvor en slik redaksjon er basert.
Et eksempel er litteraturtidsskriftet Vagant, som har hatt redaksjonen i
Bergen de siste årene, og er en av flere årsaker til et mer selvbevisst
og aktivt litterært miljø. Det litterære miljøet i Bergen har, i likhet
med det kunstfaglige, også i stor grad fått leve i fred for
institusjonene, siden det ikke finnes noen større forlag med tilhørighet
i Bergen.
Morten Kvamme:
- Om B-open skal bli en varig tradisjon tror jeg det er nødvendig å gi
arrangementet et sterkere faglig innhold og et fokus utover åpne dører.
Jeg tror for øvrig at B-open kan stå i fare for å bli uinteressant om
ikke man klarer å inkludere de resurser som eksisterer utenfor de store
atelierkompleksene.
|
|